b_200_150_16777215_00_images_stories_leader_meheszet_7_Abony_20141108.JPGA rendezvény központi témája a méhészeti termékek feldolgozásához, az előállított termékek marketingjéhez kapcsolódó ismeretek átadása volt.

A rendezvényt Csáki Tamás, az ÖMKi méhészeti szakreferense nyitotta meg, majd a Gerje-sztők Helyi Vidékfejlesztési Közösség munkaszervezetének vezetője, Palotai Sándor mutatta be a HACS-ot.

Kutasi Tamás, méhész, tartotta. Témája a természetes méhészkedés és az így előállítható méhészeti termékek volt. Bemutatta a méhészeti termékek széles palettáját, mely a méhészkedés szinte minden szegmensére kiterjed az anyaneveléstől a lépesméz készítésen át a viasz feldolgozásig. Kiemelte a jó termőhely megválasztásának, a méhegészségügyi szabályok betartásának és a vásárolók tájékoztatásának, oktatásának fontosságát is.

Dr. Sidó Zoltán, járási főállatorvos, előadása a kistermelői mézkiszerelés és értékesítés volt, melyben tisztázta a kistermelő és egyéb kulcskifejezések tartalmát, jelentését, továbbá ismertette a kistermelőkre vonatkozó legfontosabb jogszabályok, rendeletek tartalmát.

Dr. Göblyös Judit, a Hungária Ökogarancia Kft. ügyvezetője, az ökológiai tanúsítás menetével kapcsolatos tudnivalókról világosította fel a résztvevőket. Továbbá beszélt a feldolgozással, kiszereléssel, jelölésével és értékesítéssel kapcsolatos elvárásokról is.

Erdélyi Tibor, méhészeti szakelőadó, először a marketing alapjaival ismertette meg a közönséget, majd bővebben bemutatta méz hazai termékpályáját, a jelenlegi piaci helyzetet. Kiemelte a fogyasztók megváltozott elvárásait és a termelők feladatait az igények kielégítésével kapcsolatban. Végül beszélt arról is, hogy milyen tényezőket kell figyelembe vennie a termelőnek a sikeres értékesítéshez.

Dezsény Zoltán, az ÖMKi kutatási szakreferensének előadása a közösség által támogatott mezőgazdaság magyarországi helyzetéről szólt. Bemutatta a hosszú és rövid élelmiszerlánc sajátosságait, a kettő közti különbségeket, a rövid élelmiszerlánc előnyeit. Hazai példák felsorakoztatásával támasztotta alá, hogy a közvetlen értékesítési rendszerek működőképességét és a benne rejlő lehetőségeket a kistermelők számára.

A rendezvény délutáni részében a résztvevők ellátogattak Jandácsik Attila bioméhészetébe, ahol terepbejárás keretében ismerkedhettek meg a gazdaság történetével, jelenlegi működésével. Sor került méhészeti daru és kaptárlift bemutatókra is. A rendezvény szakmai diskurzussal zárult.

 

A rendezvény során elhangzott előadások:

Kutasi Tamás: Természetes méhészkedés, minőségi méhészeti termékek

Dr. Sidó Zoltán: A kistermelő

Dr. Göblyös Judit: Ökológiai termékek feldolgozása

Erdélyi Tibor: A marketing szerepe, célja és eszközei

Dezsény Zoltán: Közvetlen értékesítési rendszerek Magyarországon